Då är installationen av vårt nya inpasseringssystem klar och här kommer en massa information om hur det kommer att fungera framöver.
Den stora förändringen är att porttelefonen kopplas till mobiltelefon i stället för den telefonlur vi har på väggen i våra lägenheter. Den luren/dosan används sedan enbart till lägenhetens dörrklocka. Kanske kan vi framöver, hitta en gemensam lösning för en trådlös variant av dörrklocka. Då kan ju också lur/plockas bort.
Innan påsk kommer det i postfacken att läggas två nya taggar, till varje lägenhet. Dessa taggar ägs av föreningen och lånas ut, vilket innebär att om man säljer sin lägenhet, ska dessa två lämnas vidare till de nya ägarna. Saknas någon tagg beställer man en ny av föreningen och erlägger 100 kronor. Samma pris gäller/tagg om man bor fler än två och vill ha ytterligare taggar. Ni som vill ha extra taggar, skickar ett mejl till Tobias Björklund() med namn, ingång, telefonnummer och lägenhetsnummer till den som skall använda taggen. Detta är för att inprogrammeringen ska bli riktig. Om ni tappar bort någon tagg mejla snarast till styrelsen() så att taggen kan spärras. Om den hittas går den att låsa upp igen, alternativt får man köpa en ny enligt ovan. Endast skrivna på adressen kan få tillgång till tagg.
Nya porttelefoner är uppsatta på både södra och norra sidan, av varje ingång och i dessa finns ett namn/telefonnummer per lägenhet, inprogrammerat från start. Det finns naturligtvis möjlighet att lägga in fler personer på varje lägenhet. Ni som vill ha med fler kontakter i porttelefonen, skickar ett mejl till styrelsen med namn, ingång, telefonnummer och lägenhetsnummer för den som skall finnas med.
När besökare ringer till er kommer det upp ett nummer som är 010-337 21 29. Ni svarar och vill ni att personen ska bli insläppt tryck på nummer 5 på telefonen. Ett tips är att gå till porttelefonen, ring till dig själv och testa att dörren öppnas när du trycker på femman. Lagra sedan numret som en kontakt och kalla den t.ex. porttelefonen, för att slippa vara tveksam om ni ska svara eller inte på ett 010- nummer.
Under en övergångsperiod på några veckor, kommer den gamla koden att fungera som vanligt. Därefter gäller endast tagg, nyckel eller ringa sig själv och tryck på femman, för att komma in i våra entréer. Exakt datum för detta får ni information om senare.
När det gäller bokningstavlan i festlokalen kommer de nya taggarna inte att fungera där. Det är ett äldre system som inte är kompatibelt med våra modernare taggar. Så om ni använder tavlan för bokning, av vår övernattningslägenhet eller festlokalen måste ni behålla den gamla taggen till detta. Rekommendationen är att ni skaffar en inloggning och sköter bokningarna digitalt.
Det kommer att bli en inkörningsperiod för detta nya systemet och kanske dyker det upp saker vi inte har tänkt på. Vi ber alla att ha lite överseende, så löser vi ev. problem efter hand. När sen snön börjar falla igen tycker vi förhoppningsvis att allt fungerar jättebra och har glömt bort hur det var förut.
Slutligen har vi en vädjan till alla medlemmar. Vid några tillfällen den senaste tiden, har vi haft problem med objudna övernattningsgäster i våra entréer. Polis har tillkallats och allt har gått lugnt tillväga. Men när ni passerar in eller ut, vänta gärna några sekunder så ni ser att ytterdörren går igen, innan ni hastar vidare. Detta gäller framförallt kvälls- och nattetid.
Hälsningar styrelsen Limnologen 2